Dækker hundeforsikring, når jeg er kørt i grøften på grund af en hund?

Forleden dag, mens der endnu var is og sne på vejene, havde jeg et mindre uheld med min bil. Jeg kom kørende på landevejen og idet jeg kommer op på toppen af en bakke, sidder der en hund midt på kørebanen lige foran mig (3-4 meter). Jeg forsøger at undvige ved at styre udenom, men mister herredømmet over bilen, som begynder at rotere, og ender i en snedrive. Mit spørgsmål lyder:

Dækker hundeejerens forsikring for skaden på bilen?

SVAR:

Hvis du kan bevise, at uheldet er forårsaget af hunden, skal hundens ansvarsforsikring betale dig erstatning.

Hvis du ikke ved, hvem der er hundens ejer, har du mulighed for at få erstatning gennem Foreningen af Forsikringsselskaber til Overtagelse af lovpligtige Ansvarsforsikringer for Hunde.