Skal min ven betale skat, når jeg bor gratis på et værelse?

Tak for en fremragende side.

Jeg bor i et værelse hos en ven, som bor i en lejet lejlighed, og jeg betaler ikke nogen husleje. Mit spørgsmål er:

Kan skattevæsenet kræve, at min ven betaler skat af min husleje?

Som sagt jeg betaler ikke nogen husleje

SVAR:

Skattevæsenet kan ganske rigtigt sætte din ven i skat af et beløb svarende til, hvad der normalt skulle betales i leje for det pågældende værelse.

Hvis der er tale om en lejlighed, skal din ven kun beskattes (som personlig indkomst) at det beløb, der overstiger 2/3 af hans egen husleje. Din ven vil derfor nok ikke få et skatteproblem.

Du kan beskattes af værdien af det gratis værelse, da dette jo er en gave mellem ubeslægtede.