Hvad sker der, hvis jeg som 15-årig kører på knallert?

Jeg er en dreng på 15, snart 16 år. Jeg kunne godt tænke mig at få at vide, hvad der sker, hvis man kører på knallert og bliver stoppet af politiet, uden man har taget kørekort og man er under 16 år?

Hvad sker der hvis man har taget kørekortet på en ungdomsskole, men ikke har fået det udleveret, fordi man er under 16 år og så bliver stoppet af politiet?

SVAR:

I begge situationer overtræder du færdselsloven og kan straffes med bøder.

Men kører du galt på knallerten i de beskrevne situationer, risikerer du noget langt værre. Nemlig at du mange år ud i fremtiden kommer til at stå med en håbløs gæld, fordi ansvarsforsikringen på knallerten måske kan kræve ud udbetalt erstatning, fx for skade på en anden person, betalt af dig!

Lad være med at køre på knallerten, før du er gammel nok og har bestået knallertkøreprøven. Det er simpelthen for dumt!