Kan min fraseparerede kone få supplerende kontanthjælp?

Jeg er blevet separeret fra min kone, som er fra Thailand. Hun har fast opholds- og arbejdstilladelse i Danmark.

Hun er på dagpenge, men får kun udbetalt for deltid, dvs for 3.45 time pr. dag.

Hvad er minimum bistandshjælp pr. md for hende?

Hun lejer pt. et værelse hos en veninde, men vil gerne have en lejlighed.

SVAR:

Din fraseparerede kone har mulighed for at få supplerende kontanthjælp.

Hvis hun ingen børn har, er taksten 6.998 kr. om måneden (dagpengene modregnes selvfølgeligt). Ydelsen er skattepligtig.

Hvis hun er forsørger, er taksten på 9.317 kr. Hertil kommer evt. hjælp til boligudgiften efter aktivlovens § 34 - og måske hjælp til medicin, tandbehandling m.v. afhængig af hendes økonomiske situation.

Med venlig hilsen

Erik Jappe

Hjemmeside: http://home7.inet.tele.dk/erikjapp

E-mail: erikjapp@post7.tele.dk