Kan jeg få revalidering som enlig, studerende mor?

Jeg er en ung pige på 25 år. Jeg er lige blevet optaget på en videregående uddannelse. Jeg er alene med tvillinger på 2 år. Jeg har indtil nu været på bistandshjælp.

Mit spørgsmål er: Kan det være rigtigt at kommunen ikke kan hjælpe mig økonomisk med min uddannelse. Jeg vil meget gerne starte på denne uddannelse, men kan ikke overleve på SU. Jeg er ikke fastlåst nok i min situation til at kunne få revalidering, siger kommunen.

Er der virkelig ikke en vej ud af systemet for en der gerne vil?

Svar:

Revalidering bevilges til personer der har begrænsninger i arbejdsevnen. Disse begrænsninger i arbejdsevnen kan være fysisk, psykisk og/eller socialt handicap.

Kommunen kunne godt bevilge en revalidering, hvis den ville, men kommunen har åbenbart valgt at lade være. Det må jo nok også erkendes, at såfremt din eneste begrænsning i arbejdsevnen er, at du er enlig med tvillinger, er dette ikke nok til at blive revalideret.

Der anvendes også den tommelfingerregel, at lille handicap medfører bevilling af lille uddannelse og stort handicap medfører bevilling af stor uddannelse.

Meningen med revalidering er at kompensere for personens handicap, således at revalidenden kan studere på lige fod med andre studerende der ikke har begrænsninger i arbejdsevnen.

Du kan eventuelt klage over kommunens afslag på revalidering.

Vejen ud af systemet er formentlig den ene, at man i en længere periode må klare sig for mindre, og/eller supplere SU'en med erhvervsarbejde. Vi er mange, der har måttet gøre begge dele. Der kompenseres for dette ved at man så har mulighed for at få et mere interessant arbejde og en højere løn efter endt uddannelse.

Man kan eventuelt undersøge om der er mulighed for at få et legat.

Jeg beklager, at der ikke er andre muligheder, men kan kun opfordre dig til at fuldende uddannelsen på trods af lav indkomst også i en årrække.

Det er det værd.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde