Har min kone arveret efter sin stedfar?

Min kones stedfar er afgået ved døden som længstlevende.

Da min kones biologiske mor døde for 3 år siden, skrev min hustru som eneste arving under på, at stedfaderen kunne sidde i uskiftet bo.

Er hun nu eneste arving efter ham eller skal hun dele boet med stedfaderens niecer, som er de eneste arvinger på hans side?

Hvilken skifteform skal min kone vælge, - også under hensyn til, hvis stedfaderens niecer giver afkald på arven?

Svar:

Det uskiftede bo skal deles således:

Den ene halvdel skal tilfalde din kone, som er den eneste livsarving efter moderen.

Den anden halvdel skal tilfalde stedfaderens niecer.

Hvis stedfaderen slet ikke efterlod sig legale arvinger, vil din kone have arveret efter stedfaderen.

Du kan på vore emner om dødsboer læse en masse om valget af skifteform. Langt de fleste vælger privat skifte, som du læse mere om på emne nr. 824. Hvis der ikke kan opnås enighed herom, skal boet skiftes ved bobestyrer. Det kan du læse mere om på emne nr. 826.

Jørgen U. Grønborg

Århus