Til hvilken værdi ansættes afdødes indbo?

I forbindelse med opgørelse af aktiver pr. dødsdagen i et bo, skal man under punkt 8 angive en værdi af indbo, smykker, samlinger o.l.

Er det et personligt skøn eller skal man have en til at vurdere det helt nøjagtigt?

Svar:

Hvis der er tale om sædvanligt indbo, accepteres det i praksis, at værdien ansættes efter et rimeligt skøn, uden at en egentlig vurdering er nødvendig. Værdien skal sættes til, hvad effekterne kunne sælges til på en auktion, og dette er baggrunden for, at relativt lave værdiansættelser på f. eks. 10.000 kr. normalt bliver accepteret, selv om indkøbsværdien og genanskaffelsesværdien er meget større.

Værdiansættelsen har udelukkende betydning for størrelsen af boafgiften på 15% og tillægsboafgiften på 25%