Kan jeg købe hus for min endnu ikke udbetalte arv?

Tak for jeres fremragende web-sider og sagkyndige brevkasse, som jeg hermed vil benytte mig af:

Mit drømmehus er netop sat til salg, men jeg har ikke råd til at købe det - ikke endnu. Imidlertid kommer jeg inden for ca. 6 mdr. til at arve et beløb, der vil sætte mig i stand til at købe huset kontant.

Mit spørgsmål er så, om jeg kan indgå aftale om køb af ejendommen nu, hvor jeg endnu ikke har pengene. Sælger skal vel have en form for sikkerhed for, at jeg er/bliver solvent. Eller kan jeg henvende mig i banken med dokumentation for den forestående arveudbetaling og bede banken om at stille sikkerhed? Eller hvilke andre muligheder har jeg?

Jeg forestiller mig, at jeg evt. kunne købe huset med en så sen overtagelsesdato som muligt.

Svar:

Jeg går ud fra, at arveladeren er død, og at grunden til, at du først får din arv om 6 måneder blot er den, at boet endnu ikke er færdigbehandlet.

Hvis der er tale om falden arv, kan du give låne det fornødne beløb mod sikkerhed i arven. Der sker det, at banken får transport i dit krav på arven, således at denne bliver udbetalt til banken .

Hvordan behandles dødsboet?

Kan du ikke få fremskyndet sagbehandlingen eller få a conto arv?

Du skal naturligvis være 100% sikker på, at din arv bliver af den påregnede størrelse. Ellers vil banken sikkert ikke give dig et lån med sikkerhed i arven.

Du bør ikke købe huset, før du er 100% sikker på arvens størrelse og udbetalingstidspunkt. Det er ikke klogt blot at købe med en sen overtagelsesdag, medmindre ovenstående er bragt på det rene forinden