Skal vi betale boafgift af 200.000 kr. i England?

Min mor frasagde sig sit engelske statsborgerskab omkring 1959, hun blev dansk gift og boede i Danmark, indtil sin død sidste år.

I 1997 døde hendes engelske far (i England). Der blev angiveligt betalt "death duty" i England og det resterende beløb fik hun sat ind på en konto i Barclays i England.

Hun oplyste ikke nogen i Danmark om dette beløb, ca. 120.000,- danske kroner.

Pengene blev stående i England. Nu er hun som sagt død og min søster og jeg skal arve. Der er i øjeblikket på hendes konto i Barclays ca. 200.000,- dkr.

Skal vi nu betale arveafgift af min morfars arv til min mor og derefter af mors arv til os?

Er der nogen forskel, hvis vi lader pengene blive stående i England.

Svar

Da din morfar boede i England ved sin død, skulle der ikke betales dansk arveafgift af arven, selv om din mor boede i Danmark. Hun kunne trygt have ført pengene her til landet.

I din mors dødsbo indgår de 200.000 kr. i England blandt boet aktiver, og da din mor døde i Danmark, skal der betales dansk boafgift af hele boets nettobeholdning, herunder pengene i England. Der er et bundfradrag på 293.300 kr. (i 2019) og af resten skal der betales boafgift med 15%

Med :-) hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus