Kan min urne blive begravet i min søsters have?

Kan min søster, som vil tage sig af min begravelse, få tilladelse til at afhente urnen med min aske og begrave den i sin egen have?

Hvis ja - kan andre efterladte så modsætte sig dette ønske, som jeg har nedfældet i jeres udmærkede dødsfaldspakke.

Svar:

Din søster kan få udleveret din urne, hvis du har udtrykt ønske om det, men din aske kan ikke begraves i din have. Det er ikke tilladt efter dansk lovgivning.

Derimod kan din aske spredes over åbent farvand, og det kan din søster gøre. Det fremgår af begravelseslovens § 3 stk. 3:
”Asken kan spredes over åbent hav, hvis afdøde skriftligt har ønsket dette”.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk