Hvem bestemmer, hvor begravelsen skal ske?

Jeg har en bekendt, der har en søn, der er indlagt med en alvorlig sygdom.

Sønnen har ingen formue, da han har drukket den væk.

Mor og far er skilt og kan overhovedet ikke tale sammen:

Spørgsmål hvis sønnen dør :

Hvem bestemmer hvor han skal begraves?? og hvad der i øvrigt skal ske i forbindelse med dødsfaldet. Moren og faren kan ikke blive enige tværtimod chikanerer de hinanden.

Hvad skal moren gøre for at få lov til bestemme gravstedet?

Svar:

Hvis sønnen har givet udtryk for, hvordan og hvor han vil begraves, så skal disse ønsker følges.

Er der ikke fremsat ønsker, og anmoder såvel moderen som faderen om en begravelse, så bliver det op til begravelsesmyndigheden at afgøre, hvor sønnen skal begraves.

Hvis ingen fremsætter anmodning om begravelse, så skal kommunen  gøre det, og kommunen skal i givet fald betale hele udgiften til begravelsen.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk