Har vores bankrådgiver ret i, at man ikke kan sidde i uskiftet bo med mindreårige fællesbørn?

Vi har været i banken og fået gennemgået vore pensionsordning og livsforsikring.

Vi lever begge i første ægteskab og har kun fælles børn. Vi har ikke særeje.

I banken nævnte de, at hvis en af os dør inden vore børn bliver 18 år, skal det udbetales tvangsarv til dem af hele vores formue, og at det ikke er muligt at sidde i uskiftet bo, hvis børnene er under 18.

Det er ikke det indtryk jeg har fået af at læse på jeres hjemmeside, hvor der et sted står: "- at længstlevende har ret til at sidde i uskiftet bo med fælles livsarvinger. Disse skal slet ikke spørges - endsige give tilladelse til uskiftet bo"

Hvad er korrekt?

Svar:

I må have misforstået jeres bankrådgiver eller også er denne ualmindeligt uvidende om elementær arveret

Når I kun har fællesbørn, har den længstlevende ret til at sidde i uskiftet bo, selv om fællesbørnene er mindreårige.

Jeg kan henvise til arvelovens § 17 samt til emne nr. 841 Hvem kan sidde i uskiftet bo?

Prøv at tale med bankrådgiveren på ny for at høre om han eller hun fastholder sit urigtige standpunkt.