Kan en mand give sin svigermor en skattefri gave?

Jeg er bekendt med, at en forælder kan give en gave til sine børn og i mindre omfang til sine svigerbørn.

Kan en mand give sin svigermor en skattefri gave og i givet fald hvor stor?

Svar:

En gave fra en mand til hans svigermor er ikke omfattet af gaveafgiftsreglerne, og der skal derfor betales almindelig indkomstskat af gaven

Indkomstskatten kan dog undgås ved, at manden ved ægtepagt giver sin hustru en større gave, hvilket ikke udløser gaveafgift. Hustruen kan da på et senere tidspunkt give hver af sine forældre gaver mod en afgift på 15% af beløb over 55.300 kr.

Du kan læse mere om gaveafgiftsreglerne på emne nr. 882.

 Med :-) hilsen