Kan jeg tilbagekalde mit arveafkald?

For 12 år siden gik jeg konkurs og i den forbindelse lavede jeg et arveafkald med min mor, som sidder ugift tilbage i uskiftet bo. Hun bor i et hus, der er betalt. Vi enedes om, at min eneste søn skulle arve hende, da jeg ellers ville miste alt til skat og kreditorer.

I mellemtiden er det nu lykkedes at betale hele gælden og jeg skylder herefter ikke noget nogen steder. Jeg regnede så med, at testamentet ville blive annulleret. Jeg er i øvrigt enebarn.

Hun siger nu, at hun vil se tiden an og at min søn måske har mere brug for huset end mig.

Jeg vil meget gerne have arveafkaldet annulleret.

Kan hun nægte mig det?

Svar:

Et afkald på ventende arv kan godt annulleres, men det er kun din mor, som kan annullere dette.

Du kan læse meget mere om arveafkald på vort emne nr. 863

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus