Hvordan fordeles arven efter min mormor, når min morbror har adopteret min lillebror?

Min nulevende mormor havde to børn, som nu begge er døde, min daværende mor og min daværende morbror.

Min mor, som døde for over 25 år siden nåede at få to børn, hvor jeg er den ene og hvor den anden, som kun var spædbarn da min mor døde, dengang blev adopteret af min morbror og hans kone. Min morbror nåede at få to børn med sin kone inden han døde i 1996, og havde dermed i alt tre (myndige) børn, biologisk far til to børn og adoptivfar til den sidste (min lillebror).

Det skal nævnes, at min mor var skilt da hun døde, og min mormor er ligeledes skilt, og min mormor har ikke oprettet testamente.

Som jeg forstår loven skal jeg arve min mors del (50%), når min mormor engang dør, mens min onkels tre børn skal arve hans del (16,67% til hver). Er det korrekt?

Svar

Du har forstået reglerne helt korrekt.

Der er ved adoptionen sket et såkaldt fuldt familieskifte, således at din bortadopterede bror nu kun arver som søn af din morbror og ikke som søn af din mor.

Din bror er således arveretligt set blevet din fætter.