Må vi male naboens gavlvæg, der vender ind mod os?

Vores genbo har en gavlvæg liggende i skel  mod os. Han skal om i vores have for at kunne se væggen. Han vedligeholder ikke væggen.

Vi vil derfor gerne spørge om, hvad vi må gøre ved væggen uden at spørge genboen herom ?

Må vi f.eks. vandskure væggen og derefter opsætte espalier og lade grønt vokse op af det ?

Hvem skal betale udgifterne til vedligeholdelse af hans væg ind mod os ?

Svar:

I må hverken vandskure eller male naboens væg, medmindre naboen vil give jer tilladelse til det.

Til gengæld må I opsætte espalier på muren, se hegnslovens § 25 stk. 1:

”Enhver grundejer har ret til på et mod hans grund vendende plankeværk eller mur at befæste espalier, halvtage, mindre skure o lign”.

Det er jeres nabo, der selv skal vedligeholde den væg, der vender ind mod jer, og naboen skal selv betale udgifterne, medmindre han indgår en aftale med jer om, at I maler, vandskurer osv. hans væg.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

www.JuraEksperten.dk