Kan jeg ophæve mit lejemål på grund af skimmelsvamp?

Jeg er i den situation, at jeg har konstateret skimmelsvamp i min lejebolig -

Historien er, at min søn og jeg igennem 1 - 1 1/2 måned har været lidt småsyge... Regnede med at det var alm. vinterforkølelse m.m., men efter en kortere udlandsrejse fik jeg det personligt bedre. Så er jeg igen kommet hjem, og der er tilbagefald, og i den forbindelse stod det klart, at det med meget stor sandsynlighed skyldtes skimmelsvamp. Alle symptomerne peger i den retning. Huset er gammelt og ved flere vinduesrammer, loft m.m. er muggen/skimmel angrebet.

Vi ønsker at fraflytte ejendommen asap, men udlejer kræver lejen for de 3 måneders opsigelse, og ikke fra den dag i fraflytter. Kan det være rigtigt, når boligen ikke helbredsmæssigt er beboelig?

Er jeg i min gode ret til at tilbageholde lejen fra den dag vi fraflytter og aflevere nøgler?

Svar:

Hvis der rent faktisk er skimmelsvamp i lejemålet, er det en mangel, som udlejer har pligt til straks at få udbedret. Undlader udlejeren at gøre det, kan I ophæve lejemålet og flytte, uden I skal betale husleje i en sædvanlig opsigelsesperiode på tre måneder, se eventuelt lejelovens § 12 under denne linjes lovsamling.

Inden I flytter, skal I reklamere over for udlejeren, og fører det ikke til en udbedring, kan I derefter – og skriftligt – ophæve lejemålet.

Hvis I bare flytter, uden I har reklameret, så er det korrekt, at udlejeren kan kræve husleje i op til tre måneder.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

JuraEksperten.dk