Istandsættelse af fraflyttet lejlighed uden syn.

Vi har et problem, vi håber I kan være med til at løse.

Vi er pr. 28-02-1999 fraflyttet et hus vi har lejet i 2 år, og da udlejer ville sælge huset, måtte vi jo finde noget andet.

Vi aftalte at vores tidligere udlejer ville komme herned d. 1. eller d. 2. og han ville ringe til os så vi kunne syne lejligheden sammen, og se hvad der skulle laves.

Om søndagen ringede vores tidligere nabo for at høre om vi havde været ude og syne lejligheden, da der rendte 4 mennesker runde i vores tidligere lejlighed og malede og gjorde rent, så jeg kørte der ud for at se hvad de lavede, og ganske rigtigt så var de i fuld gang med at male og gøre rent, før vi havde været ude og syne lejligheden.

Jeg snakkede så med vores tidligere udlejer, der stod hårdt på, at vi skulle betale for de ting de havde lavet. Kan det passe at han må gå i gang, før vi har synet lejligheden, og så kræve penge for det, når vi ikke har haft mulighed for at gøre indsigelser ?

Da vi flyttede ind i huset, var der ikke malet, da vi flyttede ind, man skal vel ikke efter lade lejligheden ny malet når der ikke er ny malet når man flytter ind. Jeg havde også været ude og gøre rent, og rense tæpper dagen før, men de sagde, at der ikke var gjort rent da de kom, og ville havde 1.000,00 kr. for at havde gjort rent. Da vi flyttede ind brugte vi 3 dage på at gøre rent, for hvis man satte hånden på komfuret sad man fast.

Hvad gør vi ?

Svar

I tager det helt roligt, for udlejeren har fat i den tynde juridiske ende af rebet!

Som lejere kan I ikke forpligtes til at aflevere det lejede i bedre stand, end det var i, da I flyttede ind. Det står helt klart i lejelovens § 98 stk. 1.

Desuden har udlejeren rent bevismæssigt spændt ben for sig selv ved at lade andre personer male huset med det samme, I var flyttet. Hvordan vil han bevise, hvordan huset så ud ved jeres fraflytning?

Vent med at foretage jer noget, indtil der er gået to uger, fra I flyttede. Derefter kan I slå udlejeren oven i hovedet med lejelovens § 98 stk. 2, som bestemmer følgende:

"Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende (dvs. hvad angår istandsættelse ved fraflytning), når der er forløbet mere end to uger fra fraflytningsdagen".

Skulle udlejeren gøre sit krav gældende inden de to uger, bør I protestere skriftligt - (i et anbefalet brev, I beholder en kopi af) - og understrege, at det lejede var i dårligere stand ved indflytningen, og at I ikke kan forpligtes til at aflevere det i bedre stand, jf. lejelovens § 98 stk. 1.