Kan retten til at bo hele året i vort sommerhus overføres til et andet sommerhus?

Da min mand er pensioneret og har ejet sit sommerhus i 3 år, før han nåede pensionsalderen, har vi ifølge planloven ret til at benytte sommerhuset som helårsbolig.

Kan han overføre denne ret til en anden fritidsbolig, som han endnu ikke har ejet i 1 år?

Eller er vi stavnsbundet til hans nuværende fritidshus, medmindre vi vælger at købe en helårsbolig?

Svar:

Din mand kan ikke overføre retten til at bo i sit sommerhus til et andet sommerhus, som han køber. Retten til helårsbeboelse er knyttet til huset, se planlovens § 41:

”En pensionist, der ejer en bolig i et sommerhusområde, har en personlig ret til at benytte boligen til helårsbeboelse, når pensionisten har ejet ejendommen i 1 år”.

Din mand kan eventuelt søge dispensation, når det gælder helårsbeboelse i et fritidshus, som han ikke har ejet i et år.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

www.JuraEksperten.dk