Kan jeg overdrage min andelslejlighed til min eks-mand uden om ventelisten?

Jeg er blevet separeret  for et halvt år siden og skal nu skilles.

Jeg overtog andelslejligheden ved separationen. Jeg skal nu flytte på grund af jeg har svært ved bo i lejligheden på grund af sygdom.

Jeg ville så indstille min mand som ny andelshaver,. men bestyrelsen sagde nej, da de havde en venteliste, og da min mand var fraflyttet lejligheden.

Kan bestyrelsen det?

Svar:

Du kan ifølge standardvedtægterne for en privat andelsboligforening  kun indstille en person, som du på overdragelsestidspunktet har haft fælles husstand med i det sidste år.

Da din mand er flyttet fra andelslejligheden, er betingelsen ikke opfyldt

Du bør undersøge, hvad der helt præcist står i vedtægterne i din andelsboligforening om din indstillingsret, men umiddelbart tyder meget på, at bestyrelsen har ret.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

Århus