Hvor tæt på bøgehækken må jeg plante en thujahæk?

Vi har købt et hus, hvor der næsten lige er sat en bøgehæk i skellet.

Da jeg ikke så godt kan lide bøgehæk, kunne jeg godt tænke mig at sætte en thuja hæk.

Hvor tæt på bøgehækken må jeg sætte min thuja

Svar:

Du har ret til at plante en hæk inde på din egen grund, og et sådant indre hegn skal stå i en afstand fra skellet, så det ikke kan beskadige fælleshegnet. Jeg kan ikke vurdere, hvor stor afstanden skal være, men sandsynligvis en halv til en meter fra bøgehækken.

I stedet kan du forsøge at tale med naboen om en ændring af fælleshegnet - fra bøgehæk til tjuja. Hvis naboen ikke vil være med til det, kan du eventuelt få hegnssynet til at vurdere, hvad der vil være det bedste, se eventuelt hegnslovens § 12 under denne linjes lovsamling.