Må min udlejer forhøje lejen, fordi min kæreste flytter ind?

Jeg bor til leje hos en ældre mand i et 2-fam. hus

Min kontrakt er der ikke noget galt med udover at der står til sidst, at huslejen er baseret på kun en beboer, men for 3 måneder siden er vi blevet to i lejligheden (hans adresse er dog ikke flyttet endnu)

Hvor meget kan en husleje stige ved at der kommer en ekstra person ind i lejemålet?

Svar

Din husleje kan ikke hæves, selv om der flytter endnu en person ind i lejemålet.

Du har ret til at bruge det lejede til dig og din husstand, fx en kæreste. Derfor kan din udlejer ikke hæve huslejen, og et vilkår som det omtalte – at huslejen er baseret på en enkelt lejer – er ganske enkelt ugyldigt.