Kan min kæreste overtage min viceværtlejlighed, hvis jeg flytter fra lejligheden?

Jeg har boet i en viceværtslejlighed i 3½ år og min kæreste har boet sammen med mig i 3 år. Nu bliver jeg nødt til at flytte, da jeg skal studere et andet sted i landet:

Kan min kæreste blive boende i lejligheden uden at hun skal overtage viceværtjobbet?

I kontrakten står der at arbejdet som vicevært hænger sammen med lejligheden.

Er udlejer på nogen måde forpligtet til at tilbyde hende anden bolig?

Hun står ikke på lejekontrakten.

Svar:

Din kæreste kan ansøge om at måtte overtage dit job som vicevært.

Hvis hun ikke overtager dit job, og lejligheden skal benyttes til en ny vicevært, bliver din kæreste nødt til at flytte, når du gør det.

Skal lejligheden ikke benyttes til en ny vicevært, kan du og din kæreste aftale, at hun beholder lejligheden, se eventuelt lejelovens § 77 a under denne linjes lovsamling.