Må udlejer lukke for vand og varme eller afmontere yderdøren, hvis lejeren ikke betaler sin husleje?

Hvorfor må udlejer ikke afbryde for vand- og varmeforsyningen, når lejeren ikke betaler sin husleje?

Vi har hørt om et tilfælde, hvor udlejer afmonterede indgangsdøren til lejemålet - det lyder jo ganske interessant og efter sigende var handlingen meget effektiv. Hvad kan der ske, hvis vi forsøger det samme?

Lidt specielle spørgsmål, men nok affødt af, at vores retssystem er opbygget, så det tager utrolig lang tid at få en lejer ud af lejemålet og lejeren i hele denne periode jo bor ganske gratis.

Svar:

Hvis I lukker for vand og varme eller afmonterer døren, er det ulovlig selvtægt, dvs. en overtrædelse af straffelovens regler.

Lejeloven er en social beskyttelseslov, og I kan kun få lejerne sat på gaden med fogedrettens bistand.