Må ejerforeningen indføre forbud mod at vi griller på altanen?

Vi er et ungt par, der netop er indflyttet i ejerlejlighed for første gang. Her møder vi hele fællesskabskulturen omkring ejerforeningsloven for første gang, og i dette tilfælde fornemmer vi, at vi lærer en restriktiv udgave at kende.

Ved næste generalforsamling stiller bestyrelsen forslag om, at det forbydes ejerne at anvende grill på altanen, på den fælles græsplane, samt på alle fællesarealer i øvrigt.

Nu ejer vi ikke en grill, men vi husker da de hyggelige stunder dér hvor vi boede før, hvor ejerforeningen havde bygget en havegrill et sted hvor det ikke var til gene for ejerne at man grillede. Derfor synes vi, at det er en hård lov at indføre imod de naboer der måtte være interesserede i at grille...

Er det i øvrigt indenfor rammerne af, hvad en ejerforening kan pålægge sine medlemmer i reglementet?

SVAR:

Det er absolut indenfor rammerne af, hvad en ejerforening kan beslutte. Den skal jo varetage beboernes fælles interesser.

Det er almindeligt med vedtægter/husorden som bestemmer, at der ikke må grilles på altan. Jeg har derimod ikke tidligere oplevet bestemmelser, som også vil forbyde anvendelse på fællesarealer. Det er i sidste ende et generalforsamlingsanliggende.

Med venlig hilsen

Therkildsen Advokater

Advokat Bjørn Lund Hansen