Må jeg udleje to-værelses ejerlejlighed som to enkeltværelser?

Jeg ejer en 2-værelsers lejlighed. Det ene værelse udlejes til min datter og det andet værelse skal udlejes til en af hendes venner. Køkken og toilet/bad skal de deles om.

Hvilket regelsæt gælder for de to lejemål?

Er der tale om to lejemål under de samme regler som gælder, hvis hele lejligheden udlejes til en person, eller kan der være tale om de regler, der gælder for udleje af et enkeltværelse.

Svar

Du må ikke udleje en lejlighed som enkeltværelser, og derfor skal du enten:

1) udleje hele lejligheden til din datter, som derefter kan udleje et værelse.

2) eller lade din datter og hendes ven leje boligen som en såkaldt delelejlighed (hvilket kan være en dårlig løsning).

Som udlejer bliver du beskattet af hele lejeindtægten, og her kan du ikke benytte reglerne for udlejning af enkeltværelser..