Kan der gøres udlæg i min samlevers halvdel af depositum, når jeg har betalt hele beløbet?

I forbindelse med et bofællesskab hæfter min kæreste udadtil for en telefonregning. Det var ikke muligt at overholde en afdragsordning, hvorfor sagen endte i fogedretten.

Advokaten gjorde udlæg i min kærestes del af vores depositum i vores lejlighed, hvor vi begge står på lejekontrakten, MEN det er mig der har betalt det, hvilket kan godtgøres med kvitteringer og ved at der ikke er hævet nogle tilsvarende beløb på min kærestes konto der modsvarer en halvdel af et depositum..

Må advokaten det?

Svar:

Ja, der kan godt gøres udlæg i din kærestes halvpart af depositum, når hun står som medlejer og dermed medejer af depositum.

Det er i øvrigt ikke advokaten, men fogedretten, der foretager udlægget efter advokatens begæring.