Skal Danbolig have 15.168,75 kr., når vi har fortrudt dagen efter salgsaftalen med mægler er underskrevet?

Min mand og jeg skrev under på en salgsaftale i forbindelse med, at vi ville sælge vores hus. Allerede dagen efter henvendte min mand sig hos Danbolig for at sige at vi havde fortrudt. Det kostede os kr. 15.168,75 at fortryde indenfor 24 timer.

Kan det virkelig være rigtigt? De har jo ikke nået at sætte noget som helst i gang. Vores bankrådgiver anbefalede os at skrive til jer, da hun mener, at der er en fortrydelsesret i forbindelse med dette som på alt andet.

SVAR:

Der gælder ikke nogen fortrydelsesret for sådanne aftaler

I har sikkert skrevet under på, at I skal betale et arbejdsvederlag på op til 1/4 af det aftalte salgshonorar, hvis I fortryder, men I dette tilfælde er denne aftale efter min mening så åbenbart urimelig, at I ved dom må kunne få beløbet nedsat til et rimeligt vederlag for mæglerens ulejlighed. Dette har hjemmel i aftalelovens § 36.

Med :-) hilsen

Jørgen U. Grønborg

Advokaterne Sankt Knuds Torv, Århus C.