Kan udlejer kræve, at der kun må bo een person i en lejlighed på 50 kvm?

En af mine venner lejer en 2-værelses lejlighed på ca. 50 m2.

I lejekontrakten står der at der kun må bo én person i lejligheden, derfor skal han til at flytte da han gerne vil bo sammen med sin kæreste.

Jeg ved der er en begrænsning på hvor mange der må bo i forhold til antal rum, men kan udlejer kræve der kun bor en person i lejligheden?.

Svar:

Ja, en udlejer kan lovligt indføre en begrænsning som den omtalte, blot vilkåret er særligt fremhævet i lejekontrakten.