Hvorfor ofte kan mit lejede hus fremvises for potentielle købere?

Jeg har lige opsagt mit lejemål af et hus hos en privat udlejer og er i tvivl om, hvor meget udlejer kan tillade sig at vise huset frem.

Der er ikke skrevet noget i lejekontrakten. Udlejer vil sandsynligvis sælge huset når jeg flytter.

Jeg er ikke vild med at have for mange fremmede mennesker rendende i "mit" hus, men kan jeg nægte udlejer/ejendomsmægler adgang, eller skal jeg bare lukke alle ind?

Svar:

Du skal være indstillet på at åbne døren for potentielle købere mindst hver anden dag på et tidspunkt, der i et vist omfang passer dig, se lejelovens § 97 stk. 1, hvor der står følgende:

Er der afgivet opsigelse, eller skal det lejede af anden grund fraflyttes, skal lejeren give adgang til at bese det lejede. Lejeren fastsætter tiden herfor. Den skal være mindst 2 timer hveranden hverdag på et tidspunkt, der er bekvemt for en besigtigelse. Denne kan kun finde sted med deltagelse af udlejeren eller dennes stedfortræder, når lejeren ikke er repræsenteret.