Skal formanden være medlem af vor ejerforening?

Vi har en formand, som for næsten et år siden, solgte sin ejerlejlighed, men dog fortsatte som formand. Nu skal vi have  generalforsamling i næste uge, men han er ikke på valg i år (vælges  for 2 år af gangen), men kan har fortsætte i følge loven?

Det virker lidt forkert at have en formand, som reelt slet ikke kan være medlem af foreningen!

Hvor kan jeg finde noget i loven om det?

Svar:

Loven siger intet derom. I vedtægterne er derimod ofte bestemt, at bestyrelsesmedlemmer skal være medlemmer, eller bosiddende i ejendommen.

Teoretisk er der intet til hinder for, at en fremmed kan være med i bestyrelsen.

Med venlig hilsen

Therkildsen Advokater

Advokat Bjørn Lund Hansen