Er 2000 kr. for meget for en lejlighed på 6 m2?

Jeg lejer en lejlighed på 6 m2 for 2000 kr. i måneden.

Er det en lovlig leje?

Mit depositum var endvidere på 15.000 kr.

Svar:

For at starte med dit depositum - har du helt sikkert betalt for meget.

Ifølge Lejelovens § 34. stk. 1. kan udlejeren kræve 3 måneders husleje som depositum - og 3 måneders husleje som forudbetalt leje.

Hvis I har aftalt både betaling for depositum og forudbetaling skulle du højst have betalt 12000.- i alt.

Forudbetaling er penge, som du skal "bo op" i de sidste 3 måneder af lejemålet.

Hvis I kun har en aftale om, at der skal betales depositum skal du max. betale 6000.- til udlejeren.

Ved at se på din lejekontrakt kan du undersøge, hvor meget, du kan kræve tilbagebetalt.

Tilbagebetalingen kan du straks afkræve din udlejer - og får du problemer med dette kan du henvende dig til en af de gratis lejerrådgivninger, som findes i de fleste større byer, eller til en lejerorganisation, hvor du sædvanligvis er nødt til at melde dig ind.

Hvis der er Huslejenævn i din kommune, er det også en mulighed at sende en klage direkte til nævnet, ellers er det boligretten, der skal anvendes.

Mht. huslejen skal du som udgangspunkt betale omkostningsbestemt husleje, hvis du bor i en kommune, hvor der findes et Huslejenævn.

Den omkostningsbestemte leje skal udregnes i forhold til, hvad driften af ejendommen koster.

Den omkostningsbestemte husleje skal dække 3 ting:
1. rimeligt afkast til udlejeren - så han får forrentet ejendommens værdi
2. en forsvarlig vedligeholdelse og opretholdelse af ejendommens standard
3. ejendommens løbende driftsudgifter.

Hvis du bor i et værelse, som er en del af en bolig, hvor udlejeren selv bor - skal du ikke betale omkostningsbestemt leje.

Hvis du bor i en lejlighed i en ejendom, som den 01.01.1995 omfattede 6 eller færre beboelseslejligheder, dvs. lejemål i parcelhuse og ejerlejligheder og små udlejningsejendomme - skal du heller ikke betale omkostningsbestemt leje.

Hvis du ikke skal betale omkostningsbestemt leje - skal du i stedet skal betale leje efter det "lejedes værdi" - dvs. skal lejen svare til, hvad det lejede er værd  - sammenholdt med andre lejemål. Der skal altså foretages en sammenligning med andre lignende lejemål.

Din husleje lyder umiddelbar ganske høj - og er du omfattet af den omkostningsbestemte husleje - kan du skrive til Huslejenævnet og få dem til at beregne huslejen for dig.

Du kan evt. benytte en af de fortrykte formularer, vi har indlagt i den "klagepakke vedrørende husleje", som vi har udformet, og som du kan læse mere om under emne nr. 2741.

Hvis du betaler leje efter det lejedes værdi - kræver det altså en sammenligning med andre lignende lejemål - og udlejeren kan faktisk slippe af sted med at kræve temmelig høje huslejepriser i sådanne lejemål.

Lejerrådgivning/lejerorganisationer kan hjælpe dig i sådanne tilfælde, hvis du ikke selv har held med at overbevise din udlejer om, at lejen er for høj.

Med venlig hilsen

Lise Rørbæk Jensen og Jørgen U. Grønborg