Skal der være adgang til varmt vand døgnet rundt?

Jeg bor i en lejet lejlighed, hvor det varme vand opvarmes ved hjælp af en vandvarmer, som kun udlejer har adgang til.

Udlejer har sat vandvarmeren til at være tændt fra kl. 5.00 til 23.00. Normalt står jeg op kl. 5, men skal nu en gang imellem op kl. 4, hvor der ikke er varmt vand.

Jeg har én gang fået udlejer til at ændre tændetidspunktet fra 5.30 til 5.00, og kunne måske få ham til at ændre det igen til kl. 4, men hvad nu, hvis man en dag skal op kl. 3.00?

 Kan udlejer tillade sig at begrænse, hvornår der skal være varmt vand, eller skal der være varmt vand døgnet rundt?

Svar:

Som lejer har du krav på at kunne få varmt vand døgnet rundt, og hvis udlejeren nægte at lade vandvarmeren tænde på et tidligere tidspunkt, er der tale om en mangel ved dit lejemål.

Denne mangel har udlejeren pligt til straks at afhjælpe, og du kan - i værste fald for udlejeren - få fogedretten til at tænde for el-vandvarmeren, se lejelovens § 11 stk. 1 under denne linjes lovsamling.