Er det mig eller byggefirmaet, der skal betale for el og vand under byggeriet?

Jeg har i foråret bygget nyt hus.

Under byggeriet har byggefirmaet brugt en masse varme og en masse el.

Kan det virkelig passe, at jeg skal betale det forbrug?

Jeg mener, at jeg har købt et nyt hus, som jeg først burde have udgifter til, når jeg fik huset overdraget.

Byggefirmaet siger, at det er mig, der står for de omkostninger.

Er det rigtigt?

Er der et sted, hvor dette skal stå i byggekontrakten?

Hvordan er lovgivningen inden for dette område?

Svar:

Om du skal betale for opvarmningen/udtørringen er da helt afhængig af, hvad I har aftalt, da der ikke findes lovregler herom.

I entreprise betaler du, som du også selv anfører, for et færdigt resultat til et bestemt tidspunkt, og du skal derfor kun betale for opvarmning, hvis dette er aftalt.

Ellers er det med under entreprisen.

Men mange byggefirmaer har desværre disse og mange andre udgifter med som ekstrakrav i deres aftaler, så de kan reklamere med en kunstig lav kvadratmeterpris.

Det er derfor altid vigtigt, at man får professionel rådgivning fra en advokat, når man skal sammenligne de forskellige byggefirmaers tilbud og kontraktvilkår, inden man skriver under.

Blindt at lade sig rådgive af sælgerens repræsentant er som at sætte ræven til at vogte høns.

Få en advokat til at gennemgå papirerne. Find eventuelt nærmeste på www.ret-raad.dk.

Med venlig hilsen

Tom Tønnies

RET&RÅD, Vejen
Tlf.: 75 36 22 44

jug-logo.jpg (14017 bytes)