Jeg har gennem et år klaget over et par problemer i en lejlighed, jeg lejer på 4.
sal i en almindelig beboelsesejendom i København.
Et af problemerne er, at forsyningen af det varme vand er meget svingende.
Det er meget almindeligt, at varmtvandstrykket pludselig enten falder meget eller forsvinder helt, hvorefter der kan gå mellem 10 sekunder og et par minutter før det kommer tilbage.
Nogle gange går trykket op og ned hele tiden, og så kan man frit vælge mellem
at stå i skiftevis iskoldt/normalt vand eller skiftevis normalt/skoldhedt vand.
Det er naturligvis meget generende. Og da problemet ikke er konstant, men
kan opstå både morgen, middag og aften, hverdag og weekend, har vi svært ved
at acceptere det.
Når udlejer ikke svarer på vores henvendelser, hvilke sanktionsmuligheder har jeg
så?
Jeg har ad omveje fået at vide, at det ikke kan "repareres", da ejendommens
gamle rør er fra en tid, hvor folks badevaner var lidt anderledes, end de er i dag.
Forklaringen fik jeg af en slægtning, der kender den håndværker, der normalt servicerer
ejendommen, så det kan næppe karakteriseres som et officielt svar.
Et andet mere alvorligt problem er, at radiatoren i stuen ikke virker.
Ydermere er bagpladerne mellem radiatoren og hulrummet i muren monteret skævt overalt
i lejligheden, så der er en kileformet sprække ud til hulrummet, hvorfra luft trænger
ind i lejligheden.
Det gør, at vores stue er iskold og det bliver værre og værre, efterhånden
som vinteren nærmer sig.
Udlejer har to gange sendt en af ham ansat håndværker, der begge gange har justeret
ventilen i radiatoren, hvilket begge gange har haft en kortvarig effekt.
Dette er påtalt telefonisk og senest tre gange skriftligt, heraf de to sidste per
anbefalet post.
I brevene gør jeg udlejer opmærksom på Lejelovens §11, og giver ham to frister à
8 dage til at påbegynde de nødvendige udbedringer, inden jeg på hans regning får
manglerne udbedret.
Jeg oplyste også både numrene til mit arbejde, min mobiltelefon og privat, så udlejer
kunne få fat i mig.
Igen har jeg intet svar fået.
Kan jeg nu trygt antage en håndværker til at ordne eller om nødvendigt udskifte
radiatoren, og kan jeg i fald udlejer nægter at betale regningen, eventuelt ved
at modregne i huslejen?
Et sidste tillægsspørgsmål:
I min kontrakt står der, at jeg skal være ude af lejligheden mindst 10 dage
inden den første, hvor en ny lejer rykker ind, samt at jeg skal betale husleje
i den periode.
Er det lovligt?
Lejligheden var på nær en dårligt udført hvidtning af vægge og lofter ikke istandsat
ved indflytningen.
Den hvidtning vil jeg selv foretage, da jeg ellers ved at udlejer vil benyttet det
meste af mit depositum på 3 måneders leje til formålet.
Dette til trods for, at alle hans håndværkere arbejder sort, og fakturaerne (i det
omfang de overhovedet eksisterer) kommer fra hans egne selskaber...
Svar:
Kan der ikke ske tilstrækkelig forsyning med varmt vand, kan der foreligge en mangel
ved lejemålet.
Ligeledes for så vidt angår radiatoren og utæthed.
Jeg vil foreslå, at du indbringer spørgsmålet for Huslejenævnets med påstand om,
at din udlejer pålægges at foretage afhjælpning, samt at der indrømmes dig
afslag i huslejen i perioden, indtil afhjælpning er sket.
For så vidt afhjælpning ved din egen foranstaltning er dette farligt.
Farligt, da modregning i husleje almindeligvis ikke kan ske.
Nyere retspraksis har dog tilladt modregning, hvor lejer havde klaget flere gange
inden afhjælpning, hvorved der ikke var uklarhed mht. lejerens modkrav.
Jeg vil dog ikke foreslå denne fremgangsmåde, da den er noget usikker.
Står det i din lejekontrakt, at du skal være fraflyttet 10 dage før, er dette gyldigt
og bindende, men forudsætter vel, at der samtidigt står, at udlejer skal istandsætte
lejemålet frem for lejer selv.
Ellers er istandsættelsesperioden jo uden nødvendighed.
Aftale om, at udlejers håndværkere skal lave arbejdet er også gyldigt.
Ved fraflytning kan udlejer ikke kræve lejemålet bragt i en bedre stand end ved
lejemålets påbegyndelse.
Ved flytteafregningen kan du bede om dokumentation for istandsættelses udgifternes
størrelse, dog således, at udlejer godt må få en løn, hvis han selv udfører arbejdet.
Har du nogle billeder eller lign. fra lejemålets start, kan du godtgøre lejemålets
stand ved indflytningen, men bevisbyrden er udlejers. Normalt er standen ved indflytningen
omtalt i kontrakten.
Med venlig hilsen