Hvad nu, hvis jeg sælger huset udenom ejendomsmægleren?

Jeg har netop afsluttet en formidlingsaftale med en ejendomsmægler. Jeg vil nu sælge huset privat via annoncer og internet.

Hvis der nu dukker købere op som tidligere har set huset via ejendomsmægleren, kan jeg så blot handle uden at tænke på efterspil fra den tidligere ejendomsmægler?

Svar:

Mægleren kan ifølge lov om omsætning af fast ejendom § 11, stk. 1, nr. 2 kræve salær, hvis der efter formidlingsaftalens ophør indgås en købsaftale på grundlag af formidlerens indsats og uden en anden formidlers medvirken, hvis det må antages, at indgåelsen af købsaftalen er blevet udskudt for at holde formidleren ude.

Mægleren har normalt skrevet noget andet i deres formidlingsaftaler, men loven kan ikke fraviges til skade for forbrugeren.

Med :-) hilsen