Skal lejer flytte 14 dage før månedens udgang?

Jeg skriver på vegne af vores unge pige i huset. Hun skal fraflytte en lejebolig her pr. 31. juli 2000. Udlejeren har nu bedt hende om at være ude ca. 14 dage før eller til nød en uge før, så han kan sætte lejligheden i stand til den nye lejer, som har lejet lejligheden pr. 1. august 2000.

Hun har selvfølgelig protesteret, men han har henholdt sig til at der er almindelig praksis, og henviser til lejeloven. Jeg har nu prøvet at læse lejeloven, men kan ikke finde et entydigt svar på om dette kan være rigtigt. Kan det virkelig passe, at hun skal betale for at han kan istandsætte lejligheden til den nye lejer?

SVAR:

Hvis udlejeren ikke har indføjet den omtalte betingelse i lejekontrakten, kan udlejeren ikke komme igennem med et sådant krav!

Lejeloven indeholder ikke en sådan regel, og det er så absolut ikke "almindelig praksis".