Falder min boligsikring som følge af arv på 200.000 kr.?

Jeg har arvet ca. kr. 200.000, hvoraf ca. ½ er i aktier. Da jeg modtager boligsikring og forhøjet børnetilskud fra kommunen, vil jeg høre om disse beløb bliver ændret, når jeg modtager arven?

Jeg har et lån på 35.000, som jeg regner med at indfri, når arven bliver udbetalt, og nogle småting til ca. 10.000,- som jeg skal ud og købe. Men da jeg er ledig og alene med 2 børn er jeg lidt nervøs for, at jeg ikke længere kan få tilskud fra kommunen.

SVAR:

Boligsikringen påvirkes af dine indtægter. Du skal derfor meddele boligstøttekontoret, at du har arvet, og at du fremover vil have lidt renteindtægter og evt. også et udbytte på aktierne, hvis du beholder disse.

Boligsikringen påvirkes også af formuen som sådan, men kun hvis husstandens samlede formue overstiger 532.500 kr i 2000, og det ikke til at være tilfældet.

Dit forhøjede og ekstra børnetilskud påvirkes hverken af dine indtægter eller af din formue.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg.