Må lejere holde krybdyr?

Jeg kunne meget godt tænke mig at få lidt yderligere info om hold af krybdyr m.v. i lejeboliger.

Desværre er der personer som efter min mening anskaffer sig dyr, desuagtet at der i lejekontrakten eller i vedtægter i boligforeningen står, at man ikke må have husdyr (mange tolker det som hund og kat p.g.a. svineri på stier m.v.). Derfor er der personer som kommer i konflikt med viceværten på dette punkt, når de har anskaffet sig et lille firben eller en frø.

Hvilke rettigheder har disse mennesker egentlig?

I øvrigt mener jeg ikke at såfremt der indføres et forbud (hvor dette ikke har været før), at så er det ensbetydende med at beboere der har holdt dyr længe, så lige pludselig skal skaffe sig af med dyrene. Jeg mener at disse mennesker kan beholde deres dyr, blot ikke anskaffe sig nye. Er dette ikke en korrekt opfattelse?

SVAR:

   Hvis der er forbud med husdyr i en udlejningsejendom, gælder det også frøer, firben og slanger med videre. Eller sagt på anden vis, så risikerer lejerne at blive sat på gaden, hvis de trods forbudet anskaffer sig krybdyr m.v.

   Har lejere anskaffet sig husdyr i tillid til en bestående husorden, hvor det er tilladt at holde husdyr, så har de ret til at beholde disse husdyr, indtil dyrene dør, selv om der på et tidspunkt indføres nye regler med et forbud mod dyrehold.