Hvordan nedlægger jeg  mit hverv som bestyrelsesformand?

Jeg er valgt som formand (to år) i en bestyrelsen for en lille ejerforening (ejerlejligheder)

Mit spørgsmål lyder:  Kan en formand opsige sit hverv under en sådan periode ?

Hvis ja - hvilke krav stilles som betingelse ? Og hvordan gør man ?

SVAR:

Du er medlem af bestyrelsen under respekt af ejerforeningens vedtægter. Det er formentlig den såkaldte "normalvedtægt". Efter den kan bestyrelsesmedlemmer i ejerforeninger til enhver tid træde ud. Du kan lige sikre dig, at der ikke i jeres vedtægt er vedtaget andre regler, men det er der næppe.

Så du kan bare træde ud. Meld det skriftligt til administrator og til de øvrige bestydelsesmedlemmer, og sæt et opslag op i opgangene, så alle kan se, at de ikke kan forvente, at du fremover er sikkerhedsbastion for, at bestyrelsen forvalter finanserne fornuftigt. På den måde sikrer du dig også mod bestyrelsesansvar, hvis du efterlader fårene til at blive røgtet af ulvene.

Med venlig hilsen

Keller Advokatfirma

Flemming Keller Hendriksen
Advokat, Non-practising Solicitor of the Supreme Court of England and Wales