Er vor udbetaling på 100.000 kr. tabt på grund af sælgers konkurs?

Vi købte for et par måneder siden en ejendom i en privat handel uden ejendomsmægler og gav sælgeren en check på kr. 100.000,00 kr. i udbetaling.

Sælgeren blev anholdt få dage efter  - sigtet for narko!!!

Sælgerens firma blev derefter erklæret konkurs og nu ligger vores 100.000,00 kr. på hans bankkonto og vil blive brugt til at betale den gæld han har

Divenden til simple kreditorer andrager ca. 11%

Kan det virkelig være rigtigt, at vi har tabt næsten 90.000 kr?

SVAR:

Ja, det kan desværre godt være rigtigt.

Da I ikke har sørget for, at beløbet blev indsat på en spærret konto, således at det først kunne frigives til sælger, når og hvis I fik endeligt tinglyst anmærkningsfrit skøde på ejendommen, er jeres krav på tilbagebetaling af udbetalingen desværre blot en simpel fordring i boet, hvoraf I kun kan få dividende på linie med de øvrige almindelige kreditorer.