Må naboen holde en hane, der galer hver morgen kl. 05.00?

Jeg er for nyligt flyttet i hus i Tårnby Kommune. Vores nabo har har høns, hvilket ikke er generende, men desværre har de også en hane. Den gale fra kl. 5.00 om morgnen ca. en gang hver anden time, mellem 5-15 minutter ad gangen.

Er det tilladt at have haner, og skal de i så fald ikke være lukket inde i et mørkt hønsehus, indtil et lidt mere "kristeligt" tidspunkt??

SVAR:

Kommunen kan have indført et forbud mod høns og/eller haner i det pågældende område. Men er det ikke tilfældet, så kan kommunen med hjemmel i en bekendtgørelse om ikke erhvervsmæssigt dyrehold udstede et påbud om, at hanen skal holdes indelukket indtil et senere tidspunkt om morgen, fx indtil kl. 8.

Prøv eventuelt at tage en snak med kommunens tekniske forvaltning.