Kan vi siges op, når vi ikke har nogen lejekontrakt?

Vi har lige fået en "bombe" serveret, da vi ad omveje har fået at vide, at vores vært, som vi lejer et hus af, ønsker at sælge hele ejendommen. Jeg skal nævne følgende:

Vi har ingen kontrakt, da det hele tiden har bygget på tillid mellem den nuværende ejer og hans afdøde kone. Den nye "frue på godset" har "førertrøjen" på nu, da ejeren netop har fået en hjerneblødning, men er i bedring.

Vi har boet på adressen i 4 år - og været tilmeldt på adressen lige så længe.

Vi har kvitteringer for husleje for ca. 1 år tilbage.

Beboelsen består af 3 separate huse, hvoraf ejeren bebor det ene. Han lejer så de to andre ud.

Hvilke rettigheder har vi mht. til opsigelse ?

SVAR:

At I ikke har nogen lejekontrakt, kan I tage fuldstændigt roligt, da I - via huslejekvitteringer og folkeregisteradresse - kan dokumentere, at I bor til leje det pågældende sted.

I kan til enhver tid forlange at få udfærdiget en skriftlig lejeaftale, se eventuelt lejelovens § 4 stk. 1 under denne linjes lovsamling. Men rent faktisk bor I på de bedste lejevilkår, se eventuelt § 4 stk. 2, og det er disse vilkår, der skal med i en skriftlig aftale.

Udlejeren har ingen mulighed for at opsige lejemålet, men han er i sin gode ret til at sælge de tre ejendomme. Dog bliver han nødt til at sælge i hvert fald de to som udlejede, dvs. til en reduceret pris, og den nye ejer skal respektere jeres lejeaftaler.