Kan min nabo kræve, at jeg fjerner 5 høje fyrretræer?

Jeg er ejer af et sommerhus, hvorpå der har stået nogle høje fyrretræer fra 1946. De fleste af dem er nu fjernet, da vi har ønsket mere luft omkring sommerhuset. I det ene hjørne over mod min nabo (nærmest i skel) står der endnu 5 høje træer på ca. 25 meter. Dem har min nabo påbudt mig at fjerne, da han ikke kan få aftensol på sin terasse.

Kan han kræve dette, da træerne ved hans køb af sit sommerhus var ca. 20 meter høje?

SVAR:

Når træerne står på din grund, kan din nabo ikke forpligte dig til at fjerne dem, medmindre han vinder en retssag ud fra almindelige naboretlige betragtninger. Og det har han ingen udsigt til, når træerne var cirka 20 meter høje, da han købte sin sommerhusgrund.