Kan tidsbegrænset fremlejemål gøres uopsigeligt fra begge parters side i fremlejeperioden?

Jeg er blevet tilbudt at fremleje en 2-værelses lejlighed og er vældig interesseret, da jeg ellers snart bliver boligløs.

Fremlejeperioden er på 2 år, og udlejeren sagde til mig, at hverken hun eller jeg kan opsige lejemålet i denne periode. Er det sandt?

Jeg har ledt efter en paragraf på jeres udmærkede sider men uden held.

SVAR:

Rent juridisk er der intet til hinder for, at udlejeren (dvs. den egentlige lejer) fremlejer lejemålet på en tidsbegænset kontrakt, som udløber af sig selv efter to år, og som du ikke kan opsige i lejeperioden.

Men fraflytter du alligevel inden for de to år, skal udlejeren bestræbe sig på at genudleje (i form af fremleje) boligen hurtigst muligt, og alt hvad hun indvinder derved, skal fragå i kravet mod dig, jf. lejelovens § 86 stk. 3.