Kan jeg opsiges ved ejendommens nedrivning?

Hej

Jeg håber I kan rådgive mig, om hvordan jeg skal forholde mig i denne situation:

Jeg bor i en lille 2 vær. i gammel bygning med 2 lejeboliger og 2 erhvervs lejemål. Huset ejes af privat udlejer. Han købte huset på tvangsauktion for 41/2 år siden. På det tidspunkt havde jeg boet i lejligheden i 1/2 år. Nu er den nye lokalplan kommet og iflg den vil min husvært gerne rive huset ned. Iflg. lokalplan af 1978 er der givet tilladelse til at huset kan rives ned til fordel for et indkøbscenter.

Nu er mit spørgsmål: hvordan skal jeg forholde mig, hvis det bliver sådan, at huset rives ned? Jeg har hørt, at når det er udlejning med færre end 7 lejemål, har udlejer ingen forpligtelser overfor mig, er det rigtigt?

Ifald han ønsker at rive huset ned, hvor langt varsel skal han så give mig. Jeg har en standardlejekontrakt med tilladelse til at have kat - denne detalje er vigtig fordi jeg fik tilladelsen af den tidligere husvært og skal selvfølgelig have mine katte med mig hvis/når jeg flytter.

Jeg håber I kan råde mig til, hvordan jeg skal forholde mig.

SVAR:

Hvis udlejeren får kommunens tilladelse til at rive husets ned, og der efterfølgende opføres et indkøbscenter, så skal udlejeren ikke tilbyde dig en anden lejlighed. Det fremgår modsætningsvis af lejelovens § 85 stk. 2 .

Men måske har du krav på at få anvist en erstatningsbolig og dækket dine flytteomkostninger. Nemlig hvis ejendommen kan eksproprieres, jf. lejelovens § 85 a og 85 b. I så fald skal kommunen anvise dig en anden og tilsvarende bolig, hvor du også må holde kat.

Du har krav på at blive opsagt med et års varsel, jf. lejelovens § 86 stk. 2.