Støjgener fra DSB

Kære Familieadvokat

Jeg bor i en ejerlejlighed, som ligger ud til nogle togskinner, og har derfor overvejet at skifte vinduerne ud, da der er meget støj fra togene.

Jeg ville derfor gerne vide, om DSB har pligt til at yde en form for tilskud til nye termovinduer, da det kan gøre støjgenerne mindre.

Svar

Svaret er med 99,99 procent sikkerhed: "Nej, du kan ikke få tilskud fra DSB til at udskifte dine termoruder med nogle, der yder bedre støjisolering"!

Når vi undlader at skrive 100 procent, hænger det sammen med, at der kan være så specielle omstændigheder, at du via klager til kommunens tekniske forvaltning kan få DSB med på en tilskudsordning. Fx hvis togtrafikken er tiltaget i ekstraordinært stort omfang på det seneste, og det har medført en alvorlig forværring af støjniveauet.

Men hvis togtrafikken var den samme, da du købte lejligheden, har du intet at presse DSB med. I så fald kan du nemlig ikke have haft en berettiget forventning om, at generne ville blive mindre i din ejertid!