Hæfter sælger for ulovlige gasinstallationer?

Jeg har i februar 1997 købt en et-værelses ejerlejlighed med bl.a. et nyt køkken.

Da jeg i denne måned skullet have udskiftet min gasmåler fik jeg besøg af en teknikker fra Københavns Belysningsvæsen, som konstaterede, at min gasinstalation var ulovligt udført, og skal derfor ændres inden d. 5/11-1997.

Mit spørgsmål er så, om den forrige ejer, der har udført moderniseringen af køkkenet og samtidigt har ændret gasinstalationen, er pligtig til at betale ændringen tilbage til en lovlig instalation af gasmåleren eller skal jeg selv betale regningen?

Svar:

Hvis sælgeren selv har udført den ulovlige installation, eller hvis sælger har vidst eller burde have vidst, at denne var ulovlig, har du efter min mening særdeles gode muligheder for at få sælgeren dømt til at erstatte dit tab.

Du bør omgående sende et anbefalet brev til sælger (gem en kopi), hvor du kræver erstatning for samtlige dine udgifter som følge af den ulovlige installation. Hvis sælger ikke straks anerkender sit ansvar, bør du overgive sagen til advokat.