Kan min udlejer blande sig i vedligeholdelsen?

Min udlejer har - mens jeg har været på arbejde - sammen med en tømrer været inde i min lejlighed og kigge på et vindue, som skal udskiftes.

Hun har ved samme lejlighed været rundt for at se om der nu også er ordenligt rent og vedligeholdt.

Jeg har en brusekabine i soveværelset som er blevet lidt tilkalket og det trænger da også til lidt maling efter ca. 2½ år. Hun kommer så om eftermiddagen og fortæller, at hun har kigget i huslejeloven (tror jeg det var). Hvor hun har fundet ud af at hun kan komme og forlange at jeg får malet nu og får gjort ordenligt rent, ellers kan hun efter 3 advarsler smide mig ud!!

Lejligheden kunne godt trænge til maling, men ellers er det ikke beskidt.

  1. Kan hun tillade sig at ' vade ' rundt i lejligheden, når jeg ikke er tilstede?

    .
  2. Kan hun bare komme og sige at 'jeg skal' have malet nu og at døre og lister skal forblive hvide.? Eller må jeg selv bestemme farverne på væggene?

Der står i min lejekontrakt, at al indvendig vedligeholdelse står jeg selv for og at lejligheden ved fraflytning skal afleveres med hvide vægge og lister.

Men jeg skal ikke flytte.

Svar:

Den er helt gal - med din udlejer!

Hun har IKKE ret til at låse sig ind i din lejlighed, mens du er på arbejde, lige som du kan forlange, at hun ikke har nøgler til lejligheden.

Efter lejeloven må en udlejer udelukkende "skaffe sig adgang til det lejede (dvs. via fogedretten - eller på mere brat måde i tilfælde af et sprængt vandrør, mens du er på rejse i udlandet), når forholdene kræver det" (fx ved udsivende gas m.v.). Det står i lejelovens § 54.

Din udlejer har gjort sig skyldig i ulovlig selvtægt, og du kan anmelde hende til politiet!

Meddel hende, at hun på ingen måde har ret til at låse sig ind i din lejlighed, og at du ønsker samtlige nøgler udleveret. Du kan eventuelt gøre det i et anbefalet brev, som du - af bevismæssige grunde - beholder en kopi af.

Når du selv har overtaget den indvendige vedligeholdelse, kan du roligt glemme alt, hvad din udlejer har sagt. Hun har ingen mulighed for at smide dig ud efter tre advarsler om, at du skal gøre ordentlig rent eller se at få malet.

Står der intet i din lejekontrakt om farver ved indvendig istandsættelse, vælger du fuldstændig frit, om "døre og lister skal forblive hvide" eller males pink, grøn, sort m.v.

Hvis du ikke vil skyde med det skarpe skyts - politianmeldelse eller anbefalede breve - kan du bede din udlejer bekræfte skriftligt, at hun har låst sig ind i din lejlighed for at kontrollere rengøringen m.v. Er hun så dum at give dig denne bekræftelse, indrømmer hun klart, at hun befinder sig på den helt forkerte side af lejeloven!

Får du yderligere problemer med udlejeren, kender du vores web-adresse!