Kræves der tilstandsrapport ved salg fra et dødsbo?

Jeg står for at skulle sælge min mors hus på grund af hendes død.

Da vi har flere købere til huset, har jeg tænkt mig at sælge det som beset i dødsboet med fuld ansvarsfraskrivelse.

Jeg har forstået, at det ville være et krav, at man skal have tilstandsraport, er det korrekt.?

Svar:

Det antages af landsdommer Hans Henrik Brydensholt i en artikel i bladet Ejendomsmægleren, september 1996, at et dødsbo er stillet på samme måde som en levende sælger. Hvis dette er rigtigt, er det en betingelse for ansvarsfraskivelse, at der foreligger en tilstandsrapport og et tilbud på ejerskifteforsikring.

Der er dog også nogle der mener, at et dødsbo kan sælge med total ansvarsfraskrivelse uden at der skal foreligge tilstandsrapport og tilbud på ejerskifteforsikring.

Jeg vil råde dig til at få lavet tilstandsrapport og tilbud på ejerskifteforsikring og kombinere dette med ansvarsfraskrivelse i købsaftalen. Så kan du ikke gøre mere